الثلاثاء، 10 مارس 2020

بيلي إيليش

بيلي إيليش بايرت بيرد أوكونيل (18 ديسمبر 2001)، معروفة مهنياً باسم بيلي إيليش، هي مغنية بوب أمريكية.
الحياة والمسيرة
البدايات و"Ocean Eyes"
نشأت إيليش في هايلاند بارك، لوس أنجلوس وسط عائلة من الممثلين والموسيقيين. والداها هما الممثلة-الموسيقية وكاتب السيناريو ماجي بيرد وباتريك أوكونيل. تعلمت بيلي في المنزل، وانضمت إلى جوقة لوس أنجلوس للأطفال في سن الثامنة. في سن الحادية عشرة، بدأت بيلي بالكتابة وغناء أغانيها الخاصة، متخذة شقيقها الأكبر فينياس أوكونيل قدوة، حيث كان يكتب بالفعل ويؤدي وينتج أغنياته الخاصة مع فرقته. في أكتوبر 2015، سجلت بيلي أغنية "Ocean Eyes"، التي كتبها فينياس في البداية لفرقته الموسيقية، وأرسلتها إلى معلم الرقص الخاص بها الذي كان يأمل في تصميم رقصة عليها.

تم إصدار "Ocean Eyes" كأول أغنية لبيلي على ساوند كلاود في عام 2016. وتم إصدار فيديو موسيقي في 24 مارس 2016، وتم إصدار فيديو لبيلي وهي تقوم بأداء رقصة للأغنية في 22 نوفمبر 2016. وفي تلك السنة، قامت بيلي أيضًا بإصدار الأغنية المنفردة "Six Feet under. أعيد إصدار "Ocean Eyes" في جميع أنحاء العالم من خلال Darkroom وإنترسكوب ريكوردز في 18 نوفمبر 2016، وتلقت مراجعات نقدية إيجابية بشكل عام. وقال كريس ديفيل من ستيريوجوم: "الأغنية هي موسيقى بوب خالصة؛ أغنية عن التطلع إلى المصالحة مع شخص سابق. يمكنني أن أتخيل أنها ستصبح نجاحا كبيرا". في 14 يناير 2017، أطلقت بيلي أسطوانة مطولة تشمل أربعة ريمكسات لـ "Ocean Eyes".

2016–2017: الطفرة
2018–الآن: الألبوم الأول
الحياة الشخصية
في 27 نوفمبر 2018، بعد ظهور عدة مقاطع فيديو عبر الإنترنت تظهر بها بيلي تعاني من العرات المرتبطة بمتلازمة توريت، نشرت على حسابها على إنستجرام مؤكدة أن متلازمة توريت هي جزء من حياتها.

الإصدارات الموسيقية

Billie Eilish

Billie Eilish Pirate Baird O'Connell (/ˈaɪlɪʃ/ EYE-lish;[1] born December 18, 2001) is an American singer and songwriter. She first gained media attention in 2016 when she uploaded the song "Ocean Eyes" to SoundCloud, and it was subsequently released by Interscope Records subsidiary Darkroom. The song was written and produced by her brother Finneas, with whom she collaborates on music and live shows. Her debut EP, Don't Smile at Me (2017), reached the top 15 in the US, UK, Canada, and Australia.

Eilish's debut studio album, When We All Fall Asleep, Where Do We Go? (2019), debuted atop the Billboard 200 and became the best-performing album of 2019 in the US.[3] It also reached number one in the UK. The album contains six Billboard Hot 100 top 40 singles: "When the Party's Over", "Bury a Friend", "Wish You Were Gay", "Xanny", "Everything I Wanted",[a] and "Bad Guy", the last of which became her first number-one single in the US.

Her accolades include five Grammy Awards, two American Music Awards, two Guinness World Records, three MTV Video Music Awards, and one Brit Award. She is the youngest person and second person ever to win the four main Grammy categories, Best New Artist, Record of the Year, Song of the Year, and Album of the Year in the same year. In 2019, TIME placed her on their inaugural Time 100 NEXT list
Early life
Eilish was born in Los Angeles, California, on December 18, 2001. She is the daughter of actress and screenwriter Maggie Baird and actor Patrick O'Connell,[5][6] both of whom are also musicians.[7][8] Eilish is of Irish and Scottish descent.[9] The singer's middle name is pronounced "like eyelash with a lish," and was originally meant to be her first name, while Pirate was to be her middle name.[10] Eilish was conceived via in vitro fertilisation.[11] She was raised in Los Angeles' Highland Park neighborhood.[12][13] She was homeschooled and her mother taught her and her elder brother Finneas O'Connell basics of songwriting.[14] Eilish and Finneas had worked together on some music, while Finneas had been writing and producing his own songs and performing with his band.[15][16][8] Eilish said Finneas and her mother inspired her to get into music.[17] Their parents encouraged the siblings to express themselves and explore whatever they wanted, including art classes and acting.[7][14] Eilish wrote her first "real" song at age 11 for her mother's songwriting class. The song is about the zombie apocalypse, inspired by the television series The Walking Dead from which she took script lines and episode titles that she added to the song as part of the assignment.[18][17] Eilish had gone on some acting auditions, which she disliked. However, she enjoyed recording background dialogue for crowd scenes and worked on the films Diary of a Wimpy Kid, Ramona and Beezus, and the X-Men series.[14] She performed at talent shows and joined the Los Angeles Children's Chorus at age eight.[16][14]

Career
2015–2017: Don't Smile at Me
In October 2015, Eilish recorded the song "Ocean Eyes", written and produced by Finneas originally for his band, after her dance teacher asked them to record a song for a dance routine. They released the song on SoundCloud, as they had already done with a couple of songs they wrote.[8][16][15] The record and Eilish received praise and promotion from various media outlets and marketers, including radio stations and music supervisors such as Beats 1, KCRW, BBC One, Zane Lowe, Jason Kramer, Annie Mac, and Chris Douridas.[22] Finneas' manager had reached out to him after he made "Ocean Eyes" to discuss Eilish's potential.[7][23][24] In a deal arranged by Finneas, Apple Music signed Eilish to A&R company Platoon, which helps package artists before they get a major label deal.[7][23] Eilish then got a publicist, who connected her to the fashion company Chanel, and a stylist, both of whom helped shape her image.[7]

A music video for "Ocean Eyes" was released in March 2016.[7] By August 2016, Eilish had signed to the record label and artist management company The Darkroom, an imprint of Interscope Records.[7] Justin Lubliner, who signed Eilish to The Darkroom, developed her rollout as an artist, taking inspiration from the model of hip hop artists such as Travis Scott and Chance the Rapper, not relying on one big single and focusing on creating a "persona and distinct aesthetic".[7][25] A video of Eilish performing a dance to "Ocean Eyes" was released in November 2016, and the song was re-released worldwide through Darkroom and Interscope.[21][26] That year, Eilish also released the single "Six Feet Under", which premiered on Apple Music's Beats 1 radio show.[16][27] "Ocean Eyes" was certified platinum by the RIAA in September 2018[28] and peaked at number 84 on the Billboard Hot 100 in May 2019.[29]

On January 14, 2017, Eilish released an EP with four remixes of "Ocean Eyes".[30] Following the success of the "Ocean Eyes" remixes, Eilish released the single "Bellyache" on February 24, 2017,[31] with a video released in March 2017. That month, Eilish released the track "Bored" as part of the soundtrack to the Netflix series 13 Reasons Why.[32] In March, Apple Music also showcased Eilish at the South by Southwest music festival.[23][19] In June 2017, Eilish released the single "Watch"[33] with a follow-up single, "Copycat" released in July 2017, along with the announcement of her debut extended play, Don't Smile at Me.[34] Each Friday in July, another single to the EP was added. These singles included "Idontwannabeyouanymore" and "My Boy", both of which were certified gold by the RIAA. Don't Smile at Me was released in August 2017.[35] The EP transformed Eilish "from pastel pop star to dark pop artist."[7]

Eilish's team worked with Spotify, which promoted her on its most popular playlist, "Today's Top Hits".[7] The Baffler described Eilish's sound as fitting into the "streambait" genre consisting of largely "mid-tempo, melancholy pop" influenced by Lana del Rey, whose "singing style, bleakness, and the hip-hop influenced production" shaped the aesthetic.[36][7] Eilish's commercial success expanded with her Spotify promotion.[7] In September 2017, Apple Music named Eilish their Up Next artist, which followed with a short documentary, a live session EP and an interview with Zane Lowe on Apple Music's radio station Beats 1.[37] That month, the live EP titled Up Next Session: Billie Eilish was released. In December 2017, Eilish released her collaboration with American rapper Vince Staples titled "&Burn", for a remix of "Watch" included on the expanded edition of the EP.[38]

2018–present: When We All Fall Asleep, Where Do We Go?
Main article: When We All Fall Asleep, Where Do We Go?
In February 2018, Eilish embarked on the Where's My Mind Tour, which concluded in April 2018.[39] For Record Store Day 2018, Eilish released a 7" vinyl featuring an acoustic version of her song "Party Favor" and an acoustic cover of Drake's "Hotline Bling".[40] Eilish collaborated with American singer Khalid for the single "Lovely", which was released in April 2018 and added to the soundtrack for the second season of 13 Reasons Why.[41] "Lovely" was certified platinum in the US.[42] She also released the singles "Bitches Broken Hearts" and "You Should See Me in a Crown",[43] and the latter was featured on the soundtrack to the video game FIFA 19. In July 2018, Eilish performed at the Mo Pop Festival.[44] In October 2018, Eilish released the single "When the Party's Over",[45] and signed a modeling contract with Next Models.[46] She was placed on the 2018 Forbes 30 Under 30 list in November of that year,[47][48] and released the single "Come Out and Play", written for a holiday-themed Apple commercial
In early January 2019, Eilish's EP Don't Smile at Me reached 1 billion streams on Spotify, making her the youngest artist to top 1 billion streams on a project.[7] That month, Eilish released "Bury a Friend" as the third single from her upcoming debut album When We All Fall Asleep, Where Do We Go?,[50][51] along with "When I Was Older", a single inspired by the 2018 film Roma, which appeared on the compilation album Music Inspired by the Film Roma.[52][53] "Bury a Friend" peaked at number 14 on the Billboard Hot 100. In February, Eilish partnered with Youtube for a documentary mini-series titled "A Snippet Into Billie's Mind".[23][54] Her fourth single from the album, "Wish You Were Gay", was released on March 4, 2019,[55] and debuted and peaked at number 31 in the US and was certified platinum by the RIAA.[56]

When We All Fall Asleep, Where Do We Go? was released on March 29, 2019.[57] Spotify launched a "multi-level campaign behind the album", creating a multi-media playlist and "new product features" that Spotify stated "allow for vertical video content, custom assets, and editorial storylines all with the goal of creating more meaningful and engaging context for [Eilish's] fans."[23] In Los Angeles, Spotify set up a "pop-up enhanced album experience", which included different artwork and a "multi-sensory" experience of each track for fans.[23][7] The album debuted at number one on the Billboard 200 as well as on the UK Albums Chart, making Eilish the first artist born in the 2000s to have a number one album in the United States, and the youngest female ever to have a number one album in the United Kingdom.[58][59] Upon the album's debut, Eilish broke the record for most simultaneously charting Hot 100 songs by a female artist, with 14, after every song from the album, excluding "Goodbye", charted on the Hot 100.[60] The fifth single from the album, "Bad Guy", was released in conjunction with the album. A remix of the song featuring Justin Bieber was released in July 2019.[61][62] In August, Bad Guy peaked at number one in the US, ending Lil Nas X's record-breaking 19 weeks at number one with "Old Town Road".[63][64] She is the first artist born in the 2000s and the youngest artist since Lorde (with "Royals") to have a number-one single.[65]

Eilish began her When We All Fall Asleep Tour at Coachella Festival in April 2019,[66] with the tour concluding on November 17, 2019 in Mexico City. In August 2019, Eilish partnered with Apple Music for Music Lab: Remix Billie Eilish, part of Apple Stores' Music Lab sessions during which fans deconstruct her song "You Should See Me In A Crown" and learn how to create their own remix on Apple devices and Garageband.[67][68] On September 27, 2019, Eilish announced her Where Do We Go? World Tour via her Instagram page.[69] The tour is set to begin in Miami on March 9, 2020 and conclude in London on July 27, 2020.

On November 7, 2019, Jack White's Third Man Records announced the label would be releasing an acoustic live album of Eilish's performance from the record label's Blue Room, exclusively sold on vinyl at Third Man retail locations in Nashville, Tennessee, and Detroit, Michigan.[70] On November 13, 2019, she released her next single, "Everything I Wanted".[71] On November 20, 2019, Eilish was nominated for six Grammy Awards including Record of the Year and Song of the Year for "Bad Guy" as well as Album of the Year and Best New Artist. At the age of 17, she became the youngest artist to be nominated in all four General Field categories.[72] In the same month, Eilish was crowned 2019 Billboard Woman of the Year.[73] On January 14, 2020, Eilish was announced as performer of the title track for the twenty-fifth installment in the James Bond film franchise, No Time to Die,[74] written and produced with her brother, Finneas O'Connell. With this announcement, Eilish became the youngest artist to write and perform a James Bond theme song.[75] The song was released as a single February 13, 2020.[76] Shortly after, it became the second Bond theme song to top the British official charts and the first Bond theme performed by a female artist to do so. It was also Eilish's first number one single in the UK.[77] At the 62nd Grammy Awards, she became the youngest person and first woman to win the four main Grammy categories, Best New Artist, Record of the Year, Song of the Year, and Album of the Year in the same year.[78][79]

Artistry
Musical style, songwriting, and music videos
Avery Stone of Noisey described Eilish's soprano vocals as "ethereal",[80] and Maura Johnston of Rolling Stone characterized them as "whispery".[81] Doreen St. Félix of The New Yorker opined that she has a "husky, slurring voice that she can thin out to reedy".[82] Music critic Robert Christgau wrote that while Eilish is musically and commercially pop, her brand also "reminds us how amorphous [pop] has become", describing her soprano as "too diminutive for vocal calisthenics", adding that her "playful version of teen-goth angst" and "electro-saturated debut album" captivated a diverse audience.[83] Her music incorporates alternative pop,[84] dark pop,[85] EDM,[86] electropop,[84] indie pop,[87][84] pop[88] and Emo pop.[89]

Eilish and her brother Finneas collaborate on songwriting.[90][91] Eilish called Finneas her partner in making music.[90] He writes for her albums, produces her music and also performs with her on live shows.[92][90] Eilish and Finneas "like to completely make up things and become characters" and "have songs that are really fictional".[91] Eilish said a number of the songs also derive from her and Finneas' experiences.[91] They try to write "really interesting and conversational" lyrics: "We try to say stuff that doesn't have to be that deep [...] but you say something way deeper in a certain way that makes sense, but you haven't really thought about."[91] Finneas has stated when he writes songs for his sister, he aims to "write [songs] that I think she'll relate to and enjoy singing and empathise with the lyrics and make her own".[93] When he writes with Eilish, he tries "to help her tell whatever story she's trying to tell, bounce ideas off of her, listen to her ideas", and use a language that fits her voice telling the story.[93]

Eilish had wanted to direct her own music videos since she was 14. She was initially not given the opportunity, due to lack of experience.[94] In 2019, she directed the video for her single "Xanny".[95]

Influences
Eilish has said that stumbling upon "Runaway" by singer Aurora on YouTube inspired her to pursue music.[96][97] Hip hop music is Eilish's favorite genre and biggest inspiration.[98] She has cited Tyler, the Creator, Childish Gambino and Avril Lavigne as major musical and style influences for her,[99][100] and other influences include Earl Sweatshirt, Amy Winehouse, Spice Girls, and Lana Del Rey.[101][102][103][104] She has been compared in the media to Lavigne, Lorde and Del Rey,[105][106] the last of whom she says she does not want to be compared to, stating, "That woman [Lana] has made her brand so perfect for her whole career and she shouldn't have to hear that."[107] She has also named Rihanna as an inspiration for her style choices, after she called fashion her "defense mechanism" during an acceptance speech.[108] In 2019, Eilish said she admired Ariana Grande for her vocal ability and felt she identified with her, adding that Grande's album Thank U, Next inspired her to continue making music.[109][110][111]

Public image
Much of the media attention surrounding Eilish has revolved around her style, which consists primarily of baggy, ill-fitting clothing.[112][113][20] In 2017, Eilish stated that she likes dressing out of her comfort zone to feel like she grabs the attention of everyone around her.[114] She tries to be "really different from a lot of people" and dresses opposite to what others wear.[91] Aiming to "look memorable", Eilish said that she "proved to people that [she's] more important than they think" and likes being "kind of intimidating, so people will listen up."[91][115][116] In 2019, she stated: "Over time it's kind of become a thing, 'Billie Eilish, the creepy, weird, scary girl.' And I don't like that. It's lame. I just don't want to stay one thing."[117] That year, Eilish appeared in a Calvin Klein ad, wherein she mentioned that she dresses in baggy clothes to prevent people from body-shaming her, stating: "Nobody can be like, 'She's slim-thick,' 'she's not slim-thick,' 'she's got a flat ass,' 'she's got a fat ass.' Nobody can say any of that because they don't know."[118][119]

According to Kenneth Womack in 2019, Eilish had "staked her claim as the reigning queen of electropop" with her debut album and "been variously called out for being precocious and the poster child for late-adolescent angst. But in truth, she’s nothing of the sort."[120]

Products and endorsements
In April 2019, Eilish released clothing in collaboration with Takashi Murakami,[121][122] inspired by her music video for "You Should See Me in a Crown", also directed and animated by Murakami, as well as a limited edition vinyl figure of herself from the video.[123] Eilish also collaborated with Adobe Creative Cloud the same month for a series of advertisements[124][125] as well as a social media art contest, where users would submit artwork with the hashtag "#BILLIExADOBE".[126][127] Eilish appeared in the debut of Calvin Klein's "I Speak My Truth In #MyCalvins" ad campaign in May 2019,[128][129] as well as the Ad Council's "Seize the Awkward" campaign, a series of PSAs targeting mental health awareness.[130][131] She fronted MCM Worldwide's fall 2019 advertising campaign in July 2019,[132] and later that month, collaborated with Los Angeles-based clothing brand Freak City for a clothing line.[133][134][135] Also in July 2019, she performed at a dinner hosted by Chanel on Shelter Island to celebrate the brand's pop-up yacht club.[136][137]

In August 2019, Billie Eilish partnered with Apple to allow Apple Store customers to experiment with her song "You Should See Me in a Crown" in Music Lab sessions in its stores.[138] Eilish's collaboration with the clothing company Siberia Hills[139][140] was met with controversy after it was revealed that the company had used plagiarized designs of fan art of the character Nozomi Tojo from Love Live!, drawn by artist Makoto Kurokawa, for Eilish's clothing line.[141] The brand later clarified that Eilish herself had no knowledge of the plagiarism.[142][143]

Personal life
As of early 2020, Eilish lives with her parents in Highland Park, northeast Los Angeles.[144]

Eilish has stated that she has Tourette syndrome,[145] synesthesia,[146][147] and has experienced depression.[148] She was raised vegetarian and regularly advocates veganism on social media.[149][150]

Discography
Main article: Billie Eilish discography
When We All Fall Asleep, Where Do We Go? (2019)
Tours
Headlining
Don't Smile at Me Tour (2017)[151]
Where's My Mind Tour (2018)
1 by 1 Tour (2018–2019)[152]
When We All Fall Asleep World Tour (2019)[153]
Where Do We Go? World Tour (2020)
Opening act
Florence and the Machine – High as Hope Tour (2018–2019)[152]
Awards and nominations
Eilish is the recipient of numerous awards including five Grammy Awards, two American Music Awards, two MTV Europe Music Awards, three MTV Video Music Awards, one NRJ Music Award, and one Brit Award.

Racing Post

Racing Post is a British daily horse racing, greyhound racing and sports betting publisher, appearing in print form and digitally.
History
Launched on 15 April 1986,[citation needed] the Racing Post is a daily national print and digital publisher dedicated to the British horseracing industry and horse racing, greyhound racing and sports betting. The paper was founded by UAE Prime Minister and Emir of Dubai Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, a prominent racehorse owner, and edited by Graham Rock, who was replaced by Michael Harris in 1988. In 1998, Sheikh Mohammed sold the licence for the paper to Trinity Mirror, owners of The Sporting Life, for £1; Sheikh Mohammed still retains ownership of the paper’s name, and Trinity Mirror donated £10 million to four horseracing charities as a condition of the transfer.

In 2007 Trinity Mirror sold the paper for £170m to FL Partners,[1] who appointed former editor Alan Byrne as editor-in-chief and chief executive.[citation needed] The paper launched its website, racingpost.co.uk, in 1997.[citation needed] After the paper's sale to FL Partners the site was relaunched as racingpost.com in 2008.[citation needed] The business was sold to Exponent Private Equity in September 2016, with Richard Segal being appointed chairman.[citation needed]

Alan Byrne edited the paper from 1993 to 2002. He was succeeded by Chris Smith, who was then replaced by Bruce Millington in 2007. Millington was editor between 2007 and 2018. In December 2018, Tom Kerr was named as the new editor of the Racing Post and Group Racing Director, replacing Bruce Millington. The former horserace writer of the year previously worked as a senior writer for Racing Post and had been with the business for nine years.

Racing Post employs approximately 300 permanent staff and expanded in 2018 by acquiring a majority stake in the leading sports betting website and app business, Apsley, as well as the acquisition of Leeds-based ICS Media Group, a content provider and digital marketing agency.

Content and features
The Racing Post newspaper blends breaking news in the horseracing and betting industries with tipping content, race previews and reports, columns and features. In addition to daily editorials, the newspaper includes cards and form for each day's racing as well as entries and results. The greyhound section previews upcoming racing in addition to offering cards, form and results, and the sports section offers tipping across an extensive range of sports worldwide, as well as specials like politics or TV competitions and reality shows.

In recent years,[when?] Racing Post has innovated away from print publishing to provide an online ‘one-stop shop’ for customers wishing to bet on horseracing. Racing Post customers can read news, tips and information, make informed decisions and then place their bets in one place.

The mobile app (IOS and Android) includes cards, form, results and expert tips.[2] Users can place a bet through the app and betting partners. Customers are able to view races through the app once they have placed a bet (of £1 or more). Notifications including breaking news, tips and betting updates are also sent to mobile app users.

RacingPost.com features both free and premium (paid for) content. Sections include news, cards, results, tipping, bloodstock, sports, raceday live. statistics and shop. Race replays (access to a UK and Irish racing archive) and a digital newspaper are available to subscribers.
Racing Post was highly commended for the Grand Prix award at the Newsawards 2016. The judges commented: 'This was a tremendous example of adapting the business model in an increasingly online world. The Racing Post's multi-platform offering of print, app and pocket guides was evidence that the Racing Post had grabbed the digital revenue streams by the horns and made a huge success through diversifying. It has used its spin-off products and partnerships to extend its reach'.

At the 2013 British Media Awards, the mobile app was named Digital Product of the Year and the iPad Daily Edition was named the Launch of the Year. At the 2013 Newspaper Awards, the iPad app was named Newspaper App of the Year, and the mobile app was named Digital Innovation of the Year.

Alastair Down won the specialist writer category at the Sports Journalists’ Association Awards in 2016. Edward Whitaker has won the SJA Sports Photographer of the Year on two occasions, in 2008 and 2011.

Steve Palmer has won the SJA Sports Betting Writer of the Year on two occasions, in 2008 and 2009.

Edward Whitaker has also won Photographer of the Year at Horserace Writers and Photographers Association Derby Awards on a record-breaking eight occasions, while Alastair Down has taken home the Racing Writer of the Year award a record five times.

Lee Mottershead won Racing Writer of the Year in 2011, while Tom Kerr took the award in 2016.

A number of other Racing Post journalists have taken prizes at the Horserace Writers and Photographers Association Derby Awards, including Patrick McCann (Picture of the Year, 2015) and Bill Barber (Racing Reporter of the Year, 2018).

Specialist coverage
Weekender
The weekly betting newspaper is released every Wednesday. It is designed to look at the best bets for British and Irish racing for the week ahead, with a particular focus on the biggest betting races of the weekend. Regular tipsters/contributors include Tom Segal (Pricewise) and Paul Kealy.

RPSunday
The weekly feature is in every Sunday edition. It contains:

The Big Read - an exclusive in-depth interview with a key industry figure
Q+A with another notable individual
Story of the horse looks back over the careers of popular horses
On Location goes behind the scenes of various racecourses, stables and other racing-related places.
Sports Crossword featuring horse racing and general sport
Racing & Football Outlook
The weekly betting newspaper looks at the best bets for the midweek and weekend action in both football and racing.

Racing Post TV
The audiovisual arm of the Racing Post provides a range of videos and Postcasts for racing fans. It has ita own Twitter feed and a Racing Post YouTube channel features tipsters and video form.

Racing Post B2B
Racing Post B2B provides products and services to third parties in the UK, Ireland and internationally. The offering includes products for both digital and retail environments including horseracing, greyhound, football and other sports.

People
Star writers and columnists include:

Willie Mullins
Sam Twiston-Davies
Tom Segal
Paul Kealy
Lee Mottershead
Bruce Millington
Richard Hughes
Richard Forristal
Tom Kerr
Julian Muscat
Peter Thomas
Kevin Pullein
Alastair Down

جامعة تبوك

جامعة تبوك تقع في مدينة تبوك والتي تقع في الشمال الغربي من المملكة العربية السعودية تأسست عام 1427 هـ - 2006م بأمر من خادم الحرمين الشريفين الملك عبد الله بن عبد العزيز آل سعود،حصلت مجموعة من برامج كليات الجامعة على الإعتماد الإكاديمي في الأعوام 2010،2014، 2015، 2016، 2017، 2018.
تاريخ الجامعة
يمثل إنشاء جامعة تبوك عام 1427 هـ 2006 م، تعبيرا صريحا للرؤية الثاقبة لخادم الحرمين الشريفين الملك عبد الله بن عبد العزيز رحمة الله في نشر التعليم العالي في جميع مناطق المملكة، وتسعى الجامعة لأن تكون منارة في مجالات التعليم والتطوير. وتشتمل الجامعة على الكليات التالية:(كلية الطب - كلية الهندسة -كلية إدارة الاعمال - كلية العلوم الطبية التطبيقية - كلية العلوم - كلية الحاسبات وتقنية المعلومات -كلية التربية والآداب - كلية الاقتصاد المنزلي - كلية المجتمع - الكلية الجامعية في محافظة ضباء - الكلية الجامعية في محافظة الوجه - الكلية الجامعية في محافظة أملج - الكلية الجامعية في محافظة حقل - فرع الجامعة في محافظة تيماء). هذا بالإضافة إلى أن الجامعة تحتوى على العمادات التالي: (عمادة شؤون القبول والتسجيل - عمادة شؤون أعضاء هيئة التدريس والموظفين - عمادة شؤون الطلاب - عمادة البحث العلمي - عمادة خدمة المجتمع والتعليم المستمر - عمادة الدراسات العليا - عمادة شؤون المكتبات - عمادة التطوير والجودة - عمادة الخدمات الأكاديمية). وتبلغ مساحة الحرم الجامعي للمدينة الجامعية 12 مليون متر مربع، وقد بدأ العمل فعليا في المدينة الجامعية، وحتى يتم الانتهاء من مشاريع المدينة الجامعية، قامت الجامعة ببناء العديد من القاعات الدراسية والمرافق لتلبية احتياجات الأقسام الأكاديمية والكليات والإدارات المختلفة. ويعد الحصول على الاعتماد الأكاديمي من مؤسسات وطنية ودولية معتبرة مؤشرا هاما على جودة العملية التعليمية. حيث تسعى الجامعة هي هذا الجانب إلى تطبيق معايير الهيئة الوطنية للتقويم والاعتماد الأكاديمي في المملكة قبل نهاية العام 1435 هـ (2014م). وقد حصلت كلية المجتمع على اعتماد برامجها " برامج التعليم التقني والوظيفي لمرحلة ما قبل البكالوريوس" في شهر ذي القعدة من عام 1431 هـ الموافق لشهر أكتوبر من عام 2010 م من مجلس الاعتماد الأكاديمي، وهو مجلس معتمد من وزارة التربية في الولايات المتحدة الأمريكية، كما انه مجلس مستقل ومعترف به كهيئة اعتماد وطنية لبرامج التعليم التقني والوظيفي. وتنفذ الجامعة العديد من الأبحاث والدراسات التي تهم المنطقة داخليا وعبر شراكات عالمية في الولايات المتحدة الأمريكية وأستراليا وألمانيا واليابان وبلغاريا والهند وتركيا وغيرها. كما تتبنى الجامعة كرسيي بحث مدعومين من قبل صاحب السمو الملكي فهد بن سلطان بن عبد العزيز آل سعود أمير منطقة تبوك، هما: الأول كرسي الأمير فهد بن سلطان لأبحاث التقنيات المتقدمة في الكشف عن الأمراض ومسبباتها والمساهمة في علاجها. والثاني كرسي الأمير فهد بن سلطان لأبحاث الشباب وتنميتهم.

الكليات
كلية الطب والجراحة
كلية العلوم الطبية التطبيقية، وتضم تخصصات : الطب، تقنية المختبرات، التمريض، العلاج الطبيعي
كلية الهندسة وتضم تخصصات الهندسة المدنية والهندسة الكهربائية والهندسة الميكانيكة والهندسة الصناعية وهندسة التعدين والهندسة الكيميائية
كلية الصيدلة
كلية الشريعة والقانون
كلية الحاسبات وتقنية المعلومات
كلية التربية والآداب
كلية المجتمع
كلية العلوم
كلية الاقتصاد المنزلي - بنات
كلية إدارة الأعمال، وتضم الكلية 5 أقسام : (الإدارة، المحاسبة، نظم المعلومات الإدارية، التسويق، والتمويل والاستثمار)
كلية الدراسات البحرية في محافظة الوجة
الكلية الجامعية في محافظة حقل
الكلية الجامعية في محافظة ضباء
الكلية الجامعية في محافظة الوجة
الكلية الجامعية في محافظة أملج
الكلية الجامعية في محافظة تيماء
برامج الجامعة التي حصلت على الإعتماد الأكاديمي
برنامج التعليم التقني والوظيفي لمرحلة ما قبل البكالوريوس في كلية المجتمع، من مجلس الاعتماد الأكاديمي المعتمد من وزارة التربية في الولايات المتحدة الامريكية في عام 2010.
برنامج الهندسة الميكانيكية في كلية الهندسة من ABET في عام 2016-2017.
برنامج علوم الحاسب من كلية الحاسبات وتقنية المعلومات من ABET في عام 2016-2017.
برنامج الرياضيات في كلية العلوم من ASEN في عام 2014-2015.
برنامج اللغة الإنجليزية في كلية التربية من CEA في عام 2016-2017.
مدراء الجامعات
عبد العزيز سعود العنزي من 2007 حتى 2017.
عطيه بن محمد الضيوفي (مكلف) 2017
عبد الله بن مفرّح الذيابي 2017 حتى الآن

سمية الشيخ

سمية احمد محمد الشيخ (ولدت في الرياض في 3 مايو 1988)، هي مذيعة سعودية عملت في وزارة الإعلام والثقافة في قتاة الإخبارية من العام 2009 إلى العام 2012 حاصلة على بكالوريوس إعلام وتعد من ابرز الإعلاميات في الوطن العربي حيث كان لها العديد من التغطيات على شاشة قناة الإخبارية ومن ابرز هذه التغطيات الحوار الوطني الذي اقيم في منطقة القصيم كما تم ابتعاثها إلى أمريكا لدراسة دبلوم إعلام في جامعة جامعة بنسيلفانيا وانتقلت في ما بعد إلى دبي و عملت في عدة محطات عربية كمذيعة اخبار سياسية ومنها قناة الآن، قناة الحرة ثم إلى مؤسسة دبي للإعلام كما انها كانت من الوجوه اللإعلامية التي شاركت في تقديم حفل جوائز الصحافة العربية بنادي دبي للصحافة في دورته الثامنة عشر لمنتدى اللإعلام العربي الذي يقام تحت رعاية صاحب السمو الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم نائب رئيس الدولة رئيس مجلس الوزراء حاكم دبي

Lms

A learning management system (LMS) is a software application for the administration, documentation, tracking, reporting, and delivery of educational courses, training programs, or learning and development programs.[1] The learning management system concept emerged directly from e-Learning. Although the first LMS appeared in the higher education sector, the majority of the LMSs today focus on the corporate market. Learning Management Systems make up the largest segment of the learning system market. The first introduction of the LMS was in the late 1990s.[2]

Learning management systems were designed to identify training and learning gaps, utilizing analytical data and reporting. LMSs are focused on online learning delivery but support a range of uses, acting as a platform for online content, including courses, both asynchronous based and synchronous based. An LMS may offer classroom management for instructor-led training or a flipped classroom, used in higher education, but not in the corporate space.
Characteristics
Purpose
An LMS delivers and manages all types of content, including video, courses, and documents. In the education and higher education markets, an LMS will include a variety of functionality that is similar to corporate but will have features such as rubrics, teacher and instructor facilitated learning, a discussion board, and often the use of a syllabus. A syllabus is rarely a feature in the corporate LMS, although courses may start with heading-level index to give learners an overview of topics covered.

History
There are several historical phases of distance education that preceded the development of the LMS:

Correspondence teaching
The first known document of correspondence teaching dates back to 1723, through the advertisement in the Boston Gazette of Caleb Phillips, professor of shorthand, offering teaching materials and tutorials.[3] The first testimony of a bi-directional communication organized correspondence course comes from England, in 1840, when Isaac Pitman initiated a shorthand course, wherein he sent a passage of the Bible to students, who would send it back in full transcription. The success of the course resulted in the foundation of the phonographic correspondence society in 1843. The pioneering milestone in distance language teaching was in 1856 by Charles Toussaint and Gustav Langenscheidt, who began the first European institution of distance learning. This is the first known instance of the use of materials for independent language study.[4] Correspondence institutions in the United States and across Europe were encouraged and fostered by the development in 1680 of the penny post service, which allowed the delivery of letters and parcels for a penny.[5]

Multimedia teaching: The emergence and development of the distance learning idea
The concept of eLearning began developing in the early 20th century, marked by the appearance of audio-video communication systems used for remote teaching.[6] In 1909, E.M. Forster published his story 'The Machine Stops' and explained the benefits of using audio communication to deliver lectures to remote audiences.[7]

In 1920, Sidney L. Pressey developed the first teaching machine which offered multiple types of practical exercises and question formats. Nine years later, University of Alberta's Professor M.E. Zerte transformed this machine into a problem cylinder able to compare problems and solutions.[8]

This, in a sense was "multimedia", because it made use of several media to reach students and provide instruction. Later printed materials would be joined by telephone, radio and TV broadcasts, audio and video tapes.[9]

The earliest networked learning system was the Plato Learning Management system (PLM) developed in the 1970s by Control Data Corporation.

Telematic Teaching
In the 1980s the modern telecommunications start to be used in education, with computers more present in the daily use of higher education institutions. Computer aided teaching aim to integrate technical and educational means and instruments to student learning. The trend then shifted to video communication, as a result of which Houston University decided to hold telecast classes to their students for approximately 13–15 hours a week. The classes took place in 1953, while in 1956, Robin McKinnon Wood and Gordon Pask released the very first adaptive teaching system for corporate environments SAKI.[10] The idea of automating teaching operations also inspired the University of Illinois experts to develop their Programmed Logic for Automated Teaching Operations (PLATO) which enabled users to exchange content regardless of their location.[10] In the period between 1970 and 1980, educational venues were rapidly considering the idea of computerizing courses, including the Western Behavioral Sciences Institute from California that introduced the first accredited online-taught degree.

Teaching through the internet: The appearance of the first LMS system
The history of the application of computers to education is filled with broadly descriptive terms such as computer-managed instruction (CMI), and integrated learning systems (ILS), computer-based instruction (CBI), computer-assisted instruction (CAI), and computer-assisted learning (CAL). These terms describe drill-and-practice programs, more sophisticated tutorials, and more individualized instruction, respectively.[11] The term is currently used to describe a number of different educational computer applications.[12] FirstClass by SoftArc, used by the United Kingdom's Open University in the 1990s and 2000s to deliver online learning across Europe, was one of the earliest internet-based LMSs.[13][14]

The first fully featured Learning Management System (LMS) was called EKKO, developed and released by Norway's NKI Distance Education Network in 1991.[15] Three years later, New Brunswick's NB Learning Network presented a similar system designed for DOS-based teaching, and devoted exclusively to business learners.

Technical aspects
Most modern LMSs are web-based. There are a variety of integration strategies for embedding content into LMSs, including AICC, xAPI (also called 'Tin Can'), SCORM (Sharable Content Object Reference Model)[16] and LTI (Learning Tools Interoperability). LMSs were originally designed to be locally hosted on-premise, where the organization purchases a license to a version of the software, and installs it on their own servers and network. Many LMSs are now offered as SaaS (software as a service), with hosting provided by the vendors.[17]

Through LMS, teachers may create and integrate course materials, articulate learning goals, align content and assessments, track studying progress, and create customized test for students. LMS allows the communication of learning objectives, and organize learning timelines. LMS leverage is that it delivers learning content and tools straight to learners, and it can also reach marginalized groups through special settings. Such systems have built in customizable features including assessment and tracking. Thus, learners can see in real time their progress and instructors can monitor and communicate the effectiveness of learning.[18][19] One of the most important features of LMS is trying to create a streamline communication between learners and instructors. Such systems, besides facilitating online learning, tracking learning progress, providing digital learning tools, manage communication, and maybe selling content, may be used to provide different communication features.[20]

Features
Managing courses, users and roles
The LMS may be used to create professional structured course content. The teacher can add, text, images, tables, links and text formatting, interactive tests, slideshows etc. Moreover, you can create different types of users, such as teachers, students, parents, visitors and editors (hierarchies). It helps control which content a student can access, track studying progress and engage student with contact tools. Teachers can manage courses and modules, enroll students or set up self-enrollment, see reports on students and import students to their online classes.[21]

With much of the integration of new resources being controlled by technical guidelines outlined by SCORM (Sharable Content Object Reference Model), the process of integrating new features within multiple LMSs has become more efficient.

Online assessment and tracking students' attendance
LMS can enable teachers to create customized tests for students, accessible and submitted online. Platforms allow different multiple question types such as: one/multi-line answer; multiple choice answer; drag-and-drop order; essay; true or false/yes or no; fill in the gaps; agreement scale and offline tasks. Some LMSs also allow for attendance management and integration with classroom training wherein administrators can view attendance and records of whether a learner attended, arrived late, or missed classes and events.[18]

User feedback
Students' exchange of feedback both with teachers and their peers is possible through LMS. Teachers may create discussion groups to allow students feedback and increase the interaction in course. Students' feedback is an instrument which help teachers to improve their work, identify what to add or remove from their courses, where students feel more comfortable, what makes them be more included.[2]

Learning management industry
In the U.S. higher education market as of fall 2018, the top three LMSs by number of institutions were Blackboard (31%), Canvas (30%), and Moodle (18%).[22] The same three systems led in terms of number of students enrolled, but Canvas slightly surpassed Blackboard. Worldwide, the picture is different, with Moodle having over 50% of market share in Europe, Latin America, and Oceania.[23]

Many users of LMSs use an authoring tool to create content, which is then hosted on an LMS. In some cases, LMSs that do utilise a standard include a primitive authoring tool for basic content manipulation. More modern systems, in particular SAAS solutions have decided to not adopt a standard and have rich course authoring tools. There are several standards for creating and integrating complex content into an LMS, including AICC, SCORM, xAPI and Learning Tools Interoperability. However, utilising SCORM or an alternative standardised course protocol is not always required and can be restrictive when used unnecessarily.[24]

Evaluation of LMSs is a complex task and significant research supports different forms of evaluation, including iterative processes where students' experiences and approaches to learning are evaluated.[25]

Advantages and disadvantages
Advantages
There are six major advantages of LMS: interoperability, accessibility, reusability, durability, maintenance ability and adaptability, which in themselves constitute the concept of LMS.[18]

Other advantages include:

An LMS supports content in various formats: text, video, audio, etc.
One can access materials anytime, from everywhere, teachers can modify the content, and students can see the updated material.
The evaluation of students is easier and fair, based on student attendance and online quizzes.
Students and teachers can re-use the material every time they need.[26]
Students can learn collaboratively by setting up a School website with the LMS software and helps "Keeps organizations up-to-date with compliance regulations. If your organization must stay up-to-date with current compliance regulations, then a Learning Management System can be an invaluable tool. Compliance laws change on a regular basis, and updating a traditional course to reflect these changes can be a time-consuming chore.
Disadvantages
Although there are many advantages of LMS, authors have identified some disadvantages of using this system.

Implementing LMS requires a well-built technology infrastructure. Teachers have to be willing to adapt their curricula from face to face lectures to online lectures

التعليم

التعليم عملية تيسير التعلم أي اكتساب المعرفة والمهارات والمبادئ والمعتقدات والعادات. من وسائل التعليم هناك رواية القصص والنقاش والتدريس والتدريب والبحث العلمي الموجَّه. التعليم كثيرا ما يجري تحت إرشاد معلمين، إلا أن المتعلمين من الممكن أن يعلموا أنفسهم كذلك. يمكن حدوث التعليم في وضع نظامي أو وضع غير نظامي وأية تجربة لها تأثير تكويني على طريقة التفكير أو الشعور أو التصرف يمكن اعتبارها تعليمية. منهجية التعليم يشار إليها بصطلح علم التربية أو علم التعليم.

من المذاهب والفضائل تارة علما وتعليما وإلقاء وتارة محاكاة وتلقينا مباشرا.
أهداف التنمية
أشار تشيمومبو إلى دور التعليم كأداة صناعة قرار قادرة على غرس التغيير الاجتماعي والتقدم الاقتصادي في البلدان النامية من خلال إعطاء المجتمعات الفرصة للسيطرة على مصائرها. تدعو خطة التنمية المستدامة لعام 2030، والتي اعتمدتها الجمعية العامة للأمم المتحدة (يو إن) في سبتمبر 2015، إلى رؤية جديدة لمعالجة الشؤون البيئية والاجتماعية والاقتصادية التي تواجه العالم اليوم. تتضمن الأجندة 17 هدفًا من أهداف التنمية المستدامة (إس دي جيز)، بما في ذلك هدف التنمية المستدامة الرابع المتعلق بالتعليم.

منذ عام 1909، ازدادت نسبة الأطفال الملتحقين بالمدارس في العالم النامي. قبل ذلك، التحقت أقلية صغيرة من الأولاد بالمدرسة. بحلول بداية القرن الحادي والعشرين، التحق غالبية الأطفال في معظم مناطق العالم بالمدرسة.

التعليم الابتدائي الشامل هو واحد من ثماني أهداف إنمائية ألفية عالمية، والتي أُحرِز تقدم نحوها في العقد الماضي لكن بقي هناك عوائق في هذا المجال. يُعد تأمين التمويل الخيري من المانحين المحتملين أحد المشكلات المستمرة بشكل خاص. أشار الباحثون في معهد تنمية ما وراء البحار (أو دي آي) إلى أن العقبات الرئيسية أمام تمويل التعليم تشمل تضارب أولويات المانحين وهيكلية المساعدات غير الناضجة والافتقار إلى الأدلة والمناصرة لهذه القضية. بالإضافة إلى ذلك، حددت منظمة الشفافية الدولية الفساد في قطاع التعليم باعتباره حجر عثرة أمام تحقيق التعليم الابتدائي الشامل في أفريقيا. علاوة على ذلك، فإن الطلب في العالم النامي على تحسين الوصول إلى التعليم ليس مرتفعًا كما توقع الأجانب. تتردد الحكومات الأصلية في تحمّل التكاليف المستمرة المعنية بالتعليم. هناك أيضًا ضغوط اقتصادية من بعض الآباء والأمهات، الذين يفضلون أن يكسب أطفالهم المال على المدى القصير بدلاً من العمل من أجل تحقيق فوائد التعليم على المدى الطويل.

تُشير دراسة أجراها معهد اليونسكو الدولي للتخطيط التربوي إلى أن وجود قدرات أقوى في التخطيط والإدارة التربويين قد يكون له تأثير امتدادي هام على النظام ككل. تتطلب تنمية القدرات المستدامة تدخلات معقدة على المستويات المؤسسية والتنظيمية والفردية والتي يمكن أن تستند إلى بعض المبادئ الأساسية:

يجب أن تكون القيادة والملكية الوطنية معيارًا لأي تدخل؛
يجب أن تكون الاستراتيجيات ذات صلة بالسياق ومحددة السياق؛
يجب أن تستخدم الخطط مجموعة متكاملة من التدخلات المكمّلة، رغم أن التنفيذ يمكن أن يتقدم على شكل خطوات؛
يجب على الشركاء الالتزام باستثمار طويل الأجل في تنمية القدرات مع العمل على تحقيق بعض الإنجازات قصيرة الأجل؛
يجب أن يكون التدخل الخارجي مشروطًا بتقييم تأثير القدرات الوطنية على مختلف المستويات؛
يجب عزل نسبة معينة من الطلاب لتتلقى تعليمًا مبتكرًا من قبل الأكاديميين (عادةً ما يُمارس ذلك في المدارس بعد الصف العاشر).[محل شك]
التدويل
تقريبًا كل بلد الآن لديه تعليم ابتدائي شامل.

أدت أوجه التشابه -في النظم أو حتى في الأفكار- التي تتشاركها المدارس دوليًا إلى زيادة التبادلات الدولية للطلاب. يُيسِّر برنامج سقراط-ايراسموس الأوروبي التبادلات عبر الجامعات الأوروبية. توفر مؤسسة سوروس العديد من الفرص للطلاب من آسيا الوسطى وأوروبا الشرقية. ساهمت برامج مثل البكالوريا الدولية في تدويل التعليم. يتيح الحرم الجامعي العالمي عبر الإنترنت، بقيادة الجامعات الأمريكية، الوصول المجاني إلى المواد الصفية وملفات المحاضرات المسجلة خلال الفصول الفعلية.

يقوم برنامج تقييم الطلاب الدولي والرابطة الدولية لتقييم التحصيل العلمي بمراقبة ومقارنة موضوعية لكفاءة الطلاب من مجموعة واسعة من الدول المختلفة.

في بعض الأحيان، يُساوي النقاد تدويل التعليم بتغريبه. يقول هؤلاء النقاد إن تدويل التعليم يؤدي إلى تآكل أنظمة التعليم المحلية والقيم والقواعد المحلية، والتي تُستبدل بالنظم والقيم والتوجهات الثقافية والإيديولوجية الغربية.

التعليم والتكنولوجيا في البلدان النامية
تلعب التكنولوجيا دوراً متزايد الأهمية في تحسين فرص حصول الأشخاص الذين يعيشون في المناطق الفقيرة والبلدان النامية على التعليم. ومع ذلك، لا يزال الافتقار إلى التقدم التكنولوجي يسبب حواجزًا فيما يتعلق بجودة التعليم والوصول إليه في البلدان النامية. إن المؤسسات الخيرية مثل «لابتوب لكل طفل» مكرسة لتوفير البنى التحتية والتي من خلالها يمكن للمحرومين الوصول إلى المواد التعليمية.

تمتلك مؤسسة «أوه إل بّي سي»، وهي مجموعة من «إم آي تي ميديا لاب» تدعمها العديد من الشركات الكبرى، مهمة محددة وهي تطوير لابتوب بقيمة 100 دولار لإيصال البرمجيات التعليمية. كانت أجهزة اللابتوب متاحة على نطاق واسع اعتبارًا من عام 2008. وهي تُباع بسعر التكلفة أو تُعطى بناءً على التبرعات.

في أفريقيا، أطلقت الشراكة الجديدة من أجل تنمية إفريقيا (إن إي بّي إيه دي) «برنامج المدرسة الإلكترونية» لتزويد جميع المدارس الابتدائية والثانوية البالغ عددها 600,000 بمعدات الكمبيوتر والمواد التعليمية والوصول إلى الإنترنت في غضون 10 سنوات. بدأ مشروع الوكالة الدولية للتنمية ويُدعى «إن إيه بي يو يو آر. كوم» بدعم من الرئيس الأمريكي السابق بيل كلينتون، وهو يستخدم الإنترنت للسماح بتعاون الأفراد في قضايا التنمية الاجتماعية.

تقوم الهند بتطوير التقنيات التي ستتجاوز البنية التحتية للهاتف والإنترنت الثابت (الأرضي) لتقدم التعليم عن بُعد مباشرة لطلابها. في عام 2004، أطلقت منظمة أبحاث الفضاء الهندية الـ«إيديوسات»، وهو قمر صناعي للاتصالات يوفر الوصول إلى المواد التعليمية لعدد أكبر من سكان البلاد بتكلفة منخفضة للغاية.

التمويل في البلدان النامية
توصلت دراسة استقصائية لأدبيات البحث في المدارس الخاصة منخفضة التكلفة (إل سي بّي إس) إلى أنه خلال فترة 5 سنوات حتى يوليو 2013، كان الجدال حول هذه المدارس لتحقيق أهداف حركة «التعليم للجميع» (إي إف إيه) مُستقطبًا ووجد تغطية متنامية في السياسة الدولية. كان الاستقطاب بسبب الخلافات حول ما إذا كانت المدارس في متناول الفقراء وفيما إذا كانت تصل إلى الفئات المحرومة، وتوفر التعليم الجيد، وتدعم أو تُضعف المساواة، ومستدامة مالياً. درس التقرير التحديات الرئيسية التي واجهتها منظمات التنمية التي تدعم المدارس الخاصة منخفضة التكلفة. تقترح الدراسات الاستقصائية إلى أن هذه الأنواع من المدارس تتوسع في جميع أنحاء إفريقيا وآسيا. ويعزى هذا النجاح إلى الطلب الزائد. أبدت هذه الاستطلاعات قلقًا بما يتعلق بـ:

الإنصاف: يوجد هذا القلق على نطاق واسع في الأدبيات، مما يشير إلى أن النمو في التعليم الخاص منخفض التكلفة قد يؤدي إلى تفاقم أو استمرار أوجه عدم المساواة القائمة بالفعل في البلدان النامية بين سكان الحضر والريف، والأسر ذات الدخل المنخفض والعالي، وبين الفتيات والفتيات. تشير نتائج التقرير إلى أن الفتيات قد تكون ممثلة تمثيلًا ناقصًا وأن المدارس منخفضة التكلفة تصل إلى الأسر ذات الدخل المنخفض بأعداد أقل من الأسر ذات الدخل العالي.
الجودة والنتائج التعليمية: من الصعب التعميم فيما يتعلق بجودة المدارس الخاصة. بينما تُحقق معظمها نتائج أفضل من نظيراتها الحكومية، حتى بعد أخذ خلفياتها الاجتماعية في الاعتبار، فإن بعض الدراسات تجد العكس. تعد الجودة من حيث مستويات غياب المعلمين، ونشاط التدريس، ونسبة التلاميذ إلى المعلمين في بعض البلدان أفضل في المدارس الخاصة منخفضة التكلفة منها في المدارس الحكومية.
الاختيار والقدرة على تحمل التكاليف بالنسبة للفقراء: يمكن للوالدين اختيار المدارس الخاصة بسبب تصورات الجودة الأفضل للتعليم والمرافق، وتفضيل التدريس باللغة الإنجليزية. ومع ذلك، فإن مفهوم «الاختيار» لا ينطبق في جميع السياقات أو على جميع الفئات في المجتمع، ويرجع ذلك جزئيًا إلى محدودية القدرة على تحمل التكاليف (التي تستبعد غالبية الفئات الأفقر) وغيرها من أشكال الاستبعاد المتعلقة بالطائفة الطبقية أو الوضع الاجتماعي.
الفعالية من حيث التكلفة والاستدامة المالية: هناك أدلة على أن المدارس الخاصة تعمل بتكلفة منخفضة عن طريق الحفاظ على رواتب المعلمين منخفضة، وقد يكون وضعهم المالي غير مستقر إذ يعتمدون على الرسوم التي تدفعها الأسر ذات الدخل المنخفض.
أظهر التقرير بعض الحالات التي تشهد على نجاح هذه المدارس في الأماكن التي كان فيها هناك فائض من الأماكن الخاصة عالية الجودة وسلطة إدارية فعالة وبرامج دعم مالي. من النادر إجراء تقييمات لفعالية الدعم الدولي للقطاع. تُعد معالجة عدم الفعالية التنظيمية تحديًا رئيسيًا. تشدد المقاربات الناشئة على أهمية فهم الاقتصاد السياسي للسوق فيما يخص المدارس الخاصة ذات التكلفة المنخفضة، وتحديداً كيف يمكن لعلاقات القوة والمسؤولية بين المستخدمين والحكومة ومقدمي الخدمة من القطاع الخاص أن تنتج نتائج تعليمية أفضل للفقراء.

تاريخياً
بدأ التعليم منذ أقدم مجتمعات ما قبل التاريخ، حيث قام البالغون بتدريب يافعي المجتمع على خبرات ومهارات ذلك العصر. في مجتمعات ما قبل الكتابة كان ذلك يتم شفهياً عن طريق رواية القصص التي تنتقل من جيل إلى آخر، لكن عندما توسعت مدارك الثقافات إلى ما هو أكثر من مجرد مهارات ظهر التعليم الرسمي، فظهرت المدارس في مصر في عهد الممكلة المتوسطة. أسس أفلاطون أكاديميته في أثينا التي تعتبر أول معهد للتعليم العالي في أوروبا.ثم أصبحت الإسكندرية-المبنية عام 350 ق.م- خليفة أثينا كمهد للعلوم الفكرية وبنيت فيها مكتبة الإسكندرية. وفي الصين وضع كونفوشيوس (551 -479 ق.م) مذهبه الذي أثر على المناهج التعليمية في الصين واليابان وكوريا وفيتنام.

نظم الدراسة
تشمل نظم الدراسة التعليم المؤسسي والتعلم حسب المناهج الدراسية، والذي يكون بدوره معرفا حسب الغرض المحدد لمدارس النظام.

يوجد عدة أنواع للتعليم: عصريا الإكتروني ومؤسسات. خاصة. وتقليديا هو المحظري. (الشيخ) قديما. أو التعليم البدوي. والمدرسي هو تعليم المدني: سابقا قبل الحكومات. حكومياَ اثنان هما:

النظامي
الغير نظامي. يعد الجانب النفسي جانباً مهماً في أية عملية تعليمية، بل لا يخلو بحث أو كتاب يتناول هذه العملية من الحديث عن دور هذا الجانب وصلته بالموضوع الكلي للبحث أو الكتاب، وبالمثل لا نستطيع عند تناول موضوع كموضوع مواد تعليم اللغة العربية إلا أن يُجْذب انتباهنا إلى هذا العنصر، فالحقائق المتصلة بنمو المتعلم لابد أن توجه بالضرورة موضوعات المادة التعليمية من حيث البناء والتركيب والشكل والمضمون. والمبادئ المتصلة بنظريات التعلم وبدور الميول والدافعية فيه كلها أسس نفسية تقوم بدور كبير في إعداد واختيار وتنظيم مواد التعلم. ولعل الاهتمام بهذا الجانب ومراعاته يعتمد إلى حد كبير على مدى مسايرة مواد التعلم لمستويات النمو ومدى مناسبتها للميول ومراعاتها لأحدث الحقائق والمبادئ في ميدان التعلم بشكل عام.
ويرى كثير من المتخصصين في تعليم اللغات أن هناك فرقاً محسوباً بين تعلم الصغير وتعلم الكبير للغة، هذا الفرق الذي ينبغي أن يراعى في المواد المقدمة لكل منهما. وينسحب هذا الفرق عادةً على عدد المفردات ونوعها، وعلى نوع التركيب وطوله وقصره وسهولته وصعوبته، وعلى المعنى من حيث عموميته وضيقه وتخصصه، وعلى الميول من حيث ضيقها واتساعها، وعلى النمو بشكل عام من حيث تمركزه حول الذات وتعديه إلى مجال أوسع، وعلى الإدراك من حيث ضيقه واتساعه وعمقه وسطحيته، والخبرة السابقة من حيث قلتها وكثرتها، وعلى رؤية العلاقات من حيث هي عامة أو جزئية تفصيلية، وعلى المعلومات والمعارف من حيث قلتها وكثرتها ونوعها أيضاً.

لذلك يجب أن تستجيب المواد التعليمية المقدمة للكبار والصغار لهذه الفروق في كل هذه الجوانب.

ويهتم علماء النفس والتربية بدراسة المهارة ومكوناتها ونموها كجانب مهم من جوانب التعلم، ولقد التفت المتخصصون في تعليم اللغات إلى أهمية دراسة مهارات اللغة وتحليلها عند التصدي لوضع المواد التعليمية. ومن الصعب وضع واختيار مواد تعليمية سليمة ومناسبة دون تحديد للمهارات اللغوية التي نريد أن ننميها، ودون تحديد لمستوى هذه المهارات الذي ينبغي أن نبدأ به، والمستوى الذي يجب أن ننتهي إليه.

إن تحديد مهارات اللغة ومستوياتها المناسبة عادةً ما يقوم على أساس مطابقتها بمراحل السلوك اللغوي، إلا أن الدارسين يختلفون بشكل كبير في السرعة التي يطورون بها مهاراتهم، وفي كمية التدريب الذي يحتاجونه للانتقال والتقدم من مستوى من الكفاءة إلى مستوى آخر، ومن هنا نجد أن تحديد مستويات عامة للمهارات، أو تحديد تتابع معين لنمو المهارة شيء صعب فذلك يختلف من دارس إلى آخر، ومع هذا يلزمنا عند اختيار مواد تعليمية أن نضع كل هذه الجوانب في اعتبارنا.

وبالرغم من القبول العام بأن أي مواد لتعليم اللغة يمكن أن تتضمن إمكانية تنمية كل مهارات اللغة عند مستوى معين، إلا أنه ينبغي أن تحدد هذه المهارات وتقدم بشكل واع ومقصود في ضوء معرفة واضحة وعميقة بالكيفية المثلى لتعليم اللغة، فمهارات مثل النطق الصحيح أو تعرف الكلمة، ومعرفة المعنى العام، وتحصيل المفردات الجديدة، والهجاء وتحليل الكلمة، وفهم اللغة المتحدث بها والاستجابة لها... إلخ ينبغي أن تكون واضحةً في ذهن واضع المادة بحيث يجعل من المادة المختارة سبيلاً منظماً ووافياً لتنميتها، ويجب أن يكون واضحاً أن تركيز الاهتمام على بعضها وتقليل الاهتمام بالبعض الآخر لابد أن يكون قائماً على وجهة نظر معينة، وفي ضوء تحقيق أهداف محددة من تعليم اللغة.

ولقد كشفت الدراسات التي دارت حول نمو الإنسان، عن أن عملية النمو المستمرة للإنسان ترى أن التنمية المتدرجة والمتتابعة والمنظمة لمهارات اللغة تناسب تدرج وتتابع مراحل نضج المتعلم، ومن هنا أصبح من الضروري أن توضع مواد القراءة بشكل يتمشى مع مرحلة النضج التي وصل إليها المتعلم، ومن هنا أيضاً تختلف المواد التي توضع لتعليم الصغارعن تلك التي توضع لتعليم الكبار. ومن هنا أيضاً ينبغي الاهتمام في المحتوى بما يناسب الكبار والصغار من حيث المضامين وطرق الصياغة والتناول، بحيث يعكس ذلك اتساع خبرة الكبار وواقع تجاربهم وضيق خبرة الصغار وخيالية اهتماماتهم.

ومن الحقائق التي كشفت عنها أبحاث النمو أن تقارب أعمار الدارسين لا يعني تشابههم في القدرات، معنى هذا أنه فيما بين المتعلمين الكبار نجد فروقاً فرديةً، وفيما بين المتعلمين الصغار نجد أيضاً هذه الفروق. لذلك فعندما نقدم مادةً تعليميةً ينبغي أن ندرك أن الدارسين ليسوا على درجة واحدة من القدرة في نفس المرحلة في الوقت ذاته، ولذلك ينبغي أن يراعى في المواد التعليمية شمول مدى متعدد وواسع من القدرات، وذلك على خلاف من يدعي أن التتابع خطوة في تنمية المهارة يتيح الفرصة لأن يتقدم كل دارس في حدود قدراته. فهذا القول مردود عليه بأن الجو المدرسي وطريقة التدريس لا تسمح لكل دارس بأن يعمل مستقلاً في إطار قدراته، بل هو مجبر أن يساير الصف الذي يتعلم فيه ولا يتخلف عنه. والتعليم الحكومي يوجد فيه ثلاثة أنواع صباحي وليلي ومنازل.

التعليم النظامي (التقليدي)
هو ذلك التعليم الذي يتلقاه المتعلمون في المدرسة، وغالبا ما يعرف بالتعليم المدرسي. وفي معظم الأقطار يلتحق الناس بشكل منتظم وهو التعليم الذي يتم توفيره في المدارس والكليات والجامعات والمؤسسات التعليمية النظامية الأخرى. يشكل هذا التعليم عادة "سلما" متواصلا من التعليم الكامل الدوام للأطفال واليافعين، يبدأ -في الغالب- من عمر الخامسة حتى السابعة ويمتد حتى العشرين أو الخامسة والعشرين من العمر. تتألف الأقسام العليا من هذا السلم في بعض البلدان، من برامج منظمة تزاوج ما بين العمل ومتابعة التعلم لبعض من الوقت في مدرسة أو جامعة. يطلق على هذه البرامج في هذه البلدان تسمية "النظام الثنائي" (المزدوج) أو أي تسميات أخرى مرادفة. وهو النظام الأكثر انتشارا في الوطن العربي.

التعليم غير النظامي (الحر)
على الرغم من أن له برامج مخططة ومنظمة، كما هو الحال في التعليم النظامي، فإن الإجراءات المتعلقة بالتعليم غير الرسمي أقل انضباطًا من إجراءات التعليم النظامي. فمثلاً في الأقطار التي يوجد بين سكانها من لا يعرفون القراءة والكتابة، اشتهرت طريقة كل متعلم يعلم أميًا بوصفها أسلوبًا لمحاربة الأمية.. في هذه الطريقة يقوم قادة التربية والتعليم بإعداد مادة مبسطة لتعليم القراءة، ويقوم كل متعلم بتعليمها لواحد ممن لا يعرفون القراءة والكتابة.. ولقد تمكن آلاف الناس من تعلم القراءة بهذه الطريقة غير الرسمية في البلاد العربية وفي بعض المجتمعات مثل الصين ونيكاراغوا والمكسيك وكوبا والهند.

التعليم حسب المنطقة
الشرق الأوسط
قالت منظمة اليونيسيف في تقرير مشترك مع معهد الإحصاء التابع لليونيسكو إن 12 مليون طفل في الشرق الأوسط محرومون من التعليم بسبب الفقر والعنف والتمييز الجنسي. وبحسب التقرير، فإنه وبالرغم من توفر الإرادة السياسية لتوسيع مظلة التعليم في الشرق الأوسط في العقد المنصرم، إلا أن السنوات الماضية لم تشهد أي تقدم في هذا الإتجاه. وقسم التقرير الأطفال المحرومين من التعليم حسب المراحل التعليمية المختلفة، بواقع 1.5 مليون طفل في سن الحضانة، و 3.4 مليون طفل في سن التعليم الإبتدائي، إضافة إلى 9.2 مليون طفل في سن المرحلة الإعدادية. ويمثل مجموع هذه الأعداد ما نسبته 15% من أطفال الشرق الأوسط الذين هم في سن التعليم قبل الإبتدائي، والإبتدائي، والمرحلة الإعدادية. و عَزى التقرير هذه النسبة الكبيرة إلى عدة عوامل أبرزها الفقر.

مستقبل التعليم
تعمل العديد من الدول الآن على تغيير طريقة تعليم مواطنيها بشكل جذري. العالم يتغير بوتيرة متسارعة، مما يعني أن الكثير من المعرفة تصبح قديمة وغير دقيقة بشكل أسرع. لذلك يتحول التركيز إلى تدريس مهارات التعلم: إلى اكتساب معارف جديدة بالسرعة والخفة الممكنتين. بدأت المدارس الفنلندية بالابتعاد عن المناهج الدراسية المعتادة التي تركز على مواد دراسية، مدخلةً بدلًا من ذلك تطويرات كالتعلم القائم على الظواهر، إذ يدرس الطلاب مفاهيم مثل تغير المناخ بدلاً من ذلك. هناك أيضًا تدخلات تعليمية نشطة لتنفيذ البرامج والمسارات الخاصة بالطلاب غير التقليديين، مثل طلاب الجيل الأول.

لم يعد التعليم سلعة مخصصة للأطفال وحسب، بل يحتاجها البالغون أيضًا. بعض الهيئات الحكومية، مثل صندوق الابتكار الفنلندي «سيترا» في فنلندا، اقترحت التعليم الإلزامي مدى الحياة

زياد علي

زياد علي محمد