الجمعة، 6 مارس 2020

الدكتور ياسر أبو مصطفي مصري أمريكي الجنسية

الدكتور ياسر أبو مصطفي مصري أمريكي الجنسية 

عنده حاليا 62 سنة ،الدكتور ياسر أبو مصطفي مصري أمريكي الجنسية عنده حاليا 62 سنة ،
حاليا استاذ الهندسة الكهربائية وعلوم الكمبيوتر بمعهد كاليفورنيا للتكنولوجيا ورئيس مجلس إدارة شركة Machine Learning Consultants LLC ،
ومجالات خبرته الرئيسية هي التعلم الألي والتمويل ، ومؤلف كتاب الأكثر مبعا علي أمازون في مجال ال Machine Learning - Learning from data
وكمان عمل MOOC علي يوتيوب بإستخدام عناصر الكتاب وحصل علي أكثر من 2 مليون مشاهدة ، خريج جامعة القاهرة 1979 حصل على درجة الماجستير في معهد جورجيا للتكنولوجيا في عام 1981 ودرجة الدكتوراه في معهد كاليفورنيا للتكنولوجيا في عام 1983.

حصل الدكتور أبو مصطفى على جائزة Clauser لأطروحة الدكتوراه الأكثر أصالة في Caltech. حصل على جوائز ASCIT التعليمية في 1986 و 1989 و 1991 ،
وجوائز GSC التعليمية في عامي 1995 و 2002 ، وجائزة Richard P. Feynman للتميز في التدريس في عام 1996.
وكان رئيسًا مؤسسًا للبرنامج للمؤتمر السنوي حول معالجة المعلومات العصبية أنظمة (NIPS) ،وهو مؤتمر رئيسي للتعلم الآلي Machine Learning علي مستوي العالم ،
وبكده يكون أول مصري من اوائل علماء العالم في المجال ده وعضو مؤسس في مجلس الشبكات العصبية IEEE .

ترأس المؤتمرات الدولية الثانية والرابعة حول الشبكات العصبية في أسواق رأس المال (NNCM-94 و NNCM-96) ، والمؤتمر الدولي السادس حول التمويل الحاسوبي (CF-99).

في عام 2005 ، أنشأت مؤسسة هيرتز زمالة الدراسات العليا الدائمة المسماة زمالة أبو مصطفى على شرفه.

يعمل الدكتور أبو مصطفى حاليًا في عدد من المجالس الاستشارية العلمية ، وعمل مستشارًا تقنيًا في مجال التعلم الآلي لعدة شركات ، بما في ذلك سيتي بنك منذ 9 سنوات. لديه العديد من المنشورات الفنية بما في ذلك 3 مقالات في Scientific American ، وكذلك العديد من المحاضرات الرئيسية في المؤتمرات الدولية.

الدكتور معروف بكتابه المدرسي الأخير عن الMachine Learning. وهو كتاب Learning From Data الي انا لسة شاريه البارح ، كما قام بتطوير دورة عبر الإنترنت حول ال Machine Learning وهسيب لكم لينك الدورة وهي بتشرح محتويات الكتاب .

الدكتور شرح الكتاب ده ﻷكتر من 2 مليون طالب حول العالم عن طريق ال Youtube ، وأراء الطلاب كلهم ان ده أحسن كورس وأحسن كتاب انا قرأته او دخلت فيه في المجال ده .

كل الكتب والكورسات بتهتم بالجانب العلمي او الجانب النظري ، ولكن الدكتور تقريبا دي عادة عنده من 1987 مهتم جدا بالجانب الفكري في المجال نفسه ، الكتاب بيتكلم في العملي وفي النظري وكمان بيراعي الجزء الفكري الي بيخليك تحسن اداء النماذج بتاعتك وتحصل علي أعلي نسبة دقة ممكنة بخطوات بسيطة وهي عن طريق انك تقدر تحدد المشكلة فين ، بيخليك تفكر ازاي هتجمع البيانات وهتتأكد من جودتها وتشجع المستخدمين أنهم يزودوك بيها من نفسهم وده ممكن يأثر ازاي علي نماذجك ، ازاي تفكر وازاي تتحرك بسلاسة بين العملي والنظري وبحبة رموز رياضية بسيطة وافكار سهلة جدا تقدر تفهم الي بيحصل في الجذور وجذور الجذور .

الدكتور علامة من علامات المجال علي مستوي العالم ، عمره لا طلع وقال انا عملت ولا عمره وقال أنتم مش فاهمين وانا أفهم اكتر منكم وعلمه وصلنا بعد عشرات السنين ، ولا عمر سمعناله صوت غير في قاعة المحاضرات وقدامه ملايين من البشر بيتابعوه ، تواضع وفقه وعلم فوق فوق الوصف بقاله أكتر من 40 سنة خبرة في مجال ال Machine Learning أنت متخيل الرقم ومحدش أتكلم عنه !

الراجل ده فعلا عظيم ويمكن انا الي خلاني أشتري الكتاب ده اني أحيي سيرته ما بينا وأعرفكم عليه وندعيله كده بالصحة والعافية وربنا يناولنا شرف مقابلته قريب إن شاء الله .

-مرفق في اللينكات الكتاب ده من أعظم الكتب الي ممكن تبدأ بيها المجال ده ايا كان مستواك .
- مرفق باللينكات كمان كورس هدية بكوبون بأسم الدكتور وهو كورس Machine Learning Nanodegree للدكتور تامر عيد عظم الله اجره .
- مرفق باللينكات كمان كورس للدكتور هشام عاصم عظم الله أجره

اللينكات :
1- Machine Learning Nano Degree (Arabic ):
https://www.udemy.com/course/machine-learning-arabic/
Copoun : YASERABUMOSTAFA

2- Learning from Data book and playlist (English)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLD63A284B7615313A
http://work.caltech.edu/index.html
https://www.amazon.com/gp/product/1600490069

3- Hesham Assem (Deep Learning - Machine Learning arabic) :
https://www.youtube.com/channel/UCxxljM6JkSvJVSD_T90ZnMw/

4- Machine Learning Learning Path (Arabic ):
https://www.facebook.com/groups/1293764990678452/permalink/2227039810684294/

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

زياد علي

زياد علي محمد